Case Studies
Case Studies
CASE STUDY
Poprzedni Następny

AllStar PZL Glider - audyt.

AllStar PZL Glider - audyt.
Case Study Case Study

AllStar PZL Glider - zakład metalowy.
Część pierwsza - AUDYT.

 

Przedsiębiorstwo: Średniej wielkości firma z siedzibą w Polsce.
Branża: lotnictwo.

 

Szczegółowe poznanie dokumentacji, jaka jest w obiegu wewnątrz działu,
jest procesem etapowym. Zaczynam od zebrania wszystkich dokumentów
i sprawdzenia ich ciągłości – rysunki techniczne złożeniowe prowadzą
do dokumentacji mniejszych podzespołów a one do rysunków detali
i instrukcji ich wykonania. 

Weryfikacja dość szybko zamienia się w poszukiwanie spisu wszystkich rysunków, z jakich składa się pełny projekt, wybieranie najlepszego klucza porządkowania i ułożenie w tej kolejności dokumentacji całego szybowca. Kolejnym krokiem jest wyszczególnienie dokumentacji elementów metalowych i wykonanie ich kopii w dwóch egzemplarzach.

W trakcie pracy nad dokumentacją okazuje się, że dokumentacja wykonawcza – karty technologiczne, w treści zawierają bardzo mało informacji. Zazwyczaj jest to: numer rysunku, któremu przypisana jest karta, liczba sztuk wg tego rysunku potrzebnych na dany podzespół, materiał
i adnotacja, aby wykonać element zgodnie z rysunkiem. 

 

Kolejnym zadaniem staje się uzupełnienie kart technologicznych
o szczegółową instrukcję wykonania elementu. 

Efekty kilkumiesięcznej współpracy z firmą są następujące.

 

W zakresie dokumentacji konstrukcyjnej: 

  • weryfikacja wszystkich rysunków i sprawdzenie ich aktualności z działem konstrukcyjnym,
  • uporządkowanie rysunków zgodnie z kluczem przewidzianym
    przy projektowaniu szybowca,
  • stworzenie kompletnej bazy rysunków, uzupełnienie braków, 
  • opracowanie elektronicznego spisu rysunków (który wcześniej był jedynie powielaną maszynowo kopią uzupełnianą notatkami ręcznie),
  • wypracowanie kompletnej bazy rysunków konstrukcyjnych, zlecenie wykonania kopii w ilości dwóch pełnych zestawów,
  • przygotowanie bazy pod przyszłą digitalizację dokumentacji.

W zakresie dokumentacji wykonawczej: 

  • napisanie kart technologicznych,
  • umożliwienie łatwiejszego wdrożenia młodym pracownikom z mniejszym doświadczeniem,
  • udostępnienie wiedzy technologicznej,
  • wskazanie, że informacja o dacie uruchomienia produkcji, nazwisku zlecającego i wykonującego jest ważnym elementem dokumentów będących w obiegu i są bardzo istotne na etapie kontroli jakości,
  • wyznaczenie (fizycznie) części karty technologicznej na komunikację
    z magazynem,
  • stworzenie kart w wersji elektronicznej.

Poza efektami fizycznymi i elektronicznymi pracy nasuwają się jeszcze wnioski dotyczące organizacji pracy w tego typu działach, a nawet funkcjonujących w podobny sposób firmach.

 

Doceniać należy doświadczonych pracowników, z długim stażem i świetną znajomością tematu jakim zajmuje się firma. Dobrze jest jednak nie tylko cieszyć się z tego faktu, ale też korzystać z wiedzy jakiej nikt nowy,
kto wejdzie do zakładu mieć nie będzie. 

Bez względu na wielkość i skalę produkcji, korzystanie z rozwiązań, jakie daje nam technologia komputerowa nie jest złe. Dobrze jest mieć bazę swojej wiedzy w takiej formie. 

Jeśli zespół pracowników współgra i we własnym gronie uważa, że wszystko jest oczywiste i działa prawidłowo, dobrze jest otworzyć się na kogoś
z zewnątrz. Na przykład młodego inżyniera z sercem pełnym entuzjazmu
i głową pełną pytań. 

 

testimonials
TESTIMONIALS
Skontaktuj się z nami
Scroll Up