Doświadczenie zdobyte w branży lotniczej, budowy maszyn i urządzeń, spożywczej i garmażeryjnej, metalowej oraz w obsłudze klienta.
Analiza procesu zachodzącego
w organizacji, poznanie jej przyczyn
i propozycja udrożenień.
Narzędzie dostosowane do potrzeb, uszyte na miarę w miejsce sztampowych kompletów rozwiązań.
WKK Papiorek
Optymalizacja produkcji skrzydeł samolotu ultralekkiego.
Przedsiębiorstwo: Średniej wielkości firma z siedzibą w Polsce.
Branża: lotnictwo.
Kiedy wybierałam kierunek studiów, wielu moich znajomych dziwiło się,
że porzucam rozwój artystyczny na rzecz Politechniki. Dla mnie jednak oczywista była chęć rozwijania technicznych zainteresowań, które zajmowały mnie od początku przygody z lotnictwem. Bardziej niż kariera pilota, ciekawiło mnie to, jak to wszystko jest zrobione. I tutaj po raz kolejny trzeba było przeliczyć siły na zamiary, uświadomić sobie własne ograniczenia,
ale też dostrzec predyspozycje i potencjał. Tym samym, nie zostałam konstruktorem, a inżynierem produkcji. Ważnym jednak jest, że kierunek jaki skończyłam, był przede wszystkim techniczny, a dopiero w drugiej kolejności uczył nas o zarządzaniu.
Między fizyką, metrologią, wytrzymałością materiałów a materiałoznawstwem znalazły się jednak przedmioty o tym, jak produkować, jak optymalnie ustawiać produkcję i jak już istniejące procesy optymalizować. To pochłonęło mnie na tyle, że stało się celem mojej zawodowej drogi, której pierwszym wyzwaniem była praca inżynierska.
Zdobywam zgodę na poznanie firmy zajmującej się produkcją podzespołów lotniczych i całych maszyn latających. Przedsiębiorstwo prowadzone jest przez znakomitego Konstruktora, którego projekty i ich realizacje latają
z uznaniem szybowników po całym świecie.
Średniej wielkości firma wyspecjalizowała się w produkcji kompozytów
i w tej technologii wytwarza swoje produkty. Skala produkcji nie jest duża, wytwarzane są pojedyncze, powtarzalne egzemplarze lub małe, kilkusztukowe serie produktów. Wynika to m.in. z definicji produkcji laminatu. Jest to ręczna praca, na dużych powierzchniach form (jedna forma = długość skrzydła x szerokość skrzydła), polegająca na odpowiednim układaniu tkanin (np. węglowych), przesączaniu ich żywicami. Technologia jest ograniczona przez czasy i warunki utwardzania się laminatu.
Firma zajmuje się jednocześnie produkcjami różnych elementów. Pracownicy podzieleni są na mniejsze zespoły zajmujące się kolejnymi wątkami produkcji. Składy są elastyczne w zależności od potrzeb. Każdy zespół ma wyznaczoną osobę decyzyjną i zarządzającą jednocześnie. Komunikacja jest bezpośrednia, dokumentacja produkcyjna jest papierowa.
Celem moje pracy jest poznanie, zbadanie i zmapowanie procesu produkcji skrzydeł do ultralekkiego górnopłata włoskiej konstrukcji. Ponadto mam zidentyfikować wąskie gardła, rozeznać proces produkcji w kontekście marnotrawstwa i zaproponować zmiany optymalizujące cykl wytwarzania.
Pierwszy krok w mojej pracy to zapoznanie się z zespołem, którego pracę będę obserwować. Są to pracownicy z doświadczeniem i wiedzą w zakresie produkcji kompozytów. Skład osobowy dobrany jest tak, aby liczba pracowników, którzy laminowali już taki produkt była większa, niż nowo zaangażowanych. Do realizacji przypisani są zarówno nowi
– doszkalający się w tym zakresie pracownicy, jak i tacy, którzy mieli już
do czynienia z produkcją tego konkretnego podzespołu.
Zakład jest podwykonawcą zagranicznego producenta samolotów. W firmie nie jest produkowany cały samolot, jedynie jego skrzydła, stery kierunku oraz stateczniki wysokości. Technologia produkcji jest wszystkim bardzo dobrze znana. Jest skomplikowana i bardzo czasochłonna.
Czasem technologicznym określa się tu czas utwardzania materiału - między zakończeniem procesu laminowania a możliwością wyjęcia detalu z formy.
Te czasy są znane i liczone w dniach. Czas trwania operacji przygotowawczych jest określony w przybliżeniu.
Drugi krok to zapoznanie się z dokumentacją konstrukcyjną i wykonawczą.
Do wglądu dostaję metryki budowy przygotowane wg międzynarodowych standardów, ale w języku polskim oraz rysunki konstrukcyjne przygotowane przez zleceniodawcę.
Trzeci etap pracy, trwający zdecydowanie najdłużej, to obserwacja pracowników przy całym procesie produkcyjnym.
Czwarty krok to powrót do teorii, ponieważ dane zebrane w trakcie obserwacji procesu systematyzuję w postaci mapy procesu produkcyjnego.
Uważna obserwacja procesu produkcji eksponuje następujące wnioski:
Zmapowanie procesu produkcyjnego wskazało:
Niestety w niedługim czasie po przedstawieniu efektów pracy, produkcja podzespołów do samolotu zostaje przerwana, przez co proces nie doczekuje się optymalizacji. Zarząd firmy przyjmuje je jednak uważnie i dzięki mapowaniu jednego procesu produkcyjnego przygląda się innym projektom, które są prowadzone w zakładzie.
"...Nieszablonowość stosowanych metod - zastosowanie narzędzia do analizy produkcji seryjnej, przy procesie jednostkowym, świadczą o elastyczności podejścia firmy OPTIMYST do analizy procesów produkcyjnych..."
Wytwórnia Konstrukcji Kompozytowych Andrzej Papiorek
"Zmapowanie procesu produkcyjnego zobrazowało jego rzeczywisty przebieg oraz określiło czas na około 73 godziny. Wynik analizy i możliwości optymalizacji procesu produkcji był obiecujący. Mapa stanu przyszłego, czyli symulacja procesu po wprowadzonych optymalizacjach wskazała, że można skrócić czas produkcji do około 43 godzin..."
Wytwórnia Konstrukcji Kompozytowych Andrzej Papiorek
"Wprowadzone zostały narzędzia do planowania produkcji, usprawniony proces obiegu dokumentacji. Najprostszym i najtańszym rozwiązaniem, które usprawniło pracę i organizację narad produkcyjnych, była tablica dostępna da wszystkich, uzupełniana o najważniejsze informacje..."
ATM Group
"...Wdrożony został system ticketowy do obsługi zgłoszeń serwisowych, który usprawnił współpracę z klientami. W dziale serwisu, również zawisła tablica, dzięki której planowanie wyjazdów zespołów serwisowych stało się klarowniejsze i skuteczniejsze. Projektowane były również nowe procedury dotyczące zmiany organizacji obiegu części serwisowych, przygotowania wyjazdów uruchomieniowych, magazynowania części uszkodzonych. Uproszczone zostały procedury dotyczące zakupów nowych części dla klientów..."
ATM Group
"...Uwagi i wnioski z audytu były konkretne, rzeczowe i odnosiły się do spraw niezauważalnych z wewnątrz organizacji. Raport jaki otrzymałam po zakończeniu audytu zawierał dogłębne analizy zarówno technologii produkcji, systemu pracy załogi i problemów na wszystkich szczeblach organizacji. Ponadto, wszystkie spostrzeżenia i uwagi były udokumentowane, podparte dowodami i liczbami. Raport nie został mi jedynie wręczony, ale co istotne szczegółowo ze mną omówiony
i przedyskutowany..."
Jordaszka
"...Zarząd firmy był świadom, że w pewnych obszarach firmy istnieją problemy. Pracując jednak bezpośrednio z zespołem nie byliśmy w stanie sami zidentyfikować ich źródeł. Świeże i szerokie spojrzenie z boku wyjaśniło wiele spraw..."
Jordaszka