Case Studies
Case Studies
CASE STUDY
Poprzedni Następny

ATM Group - audyt.

ATM Group - audyt.
Case Study Case Study

ATM GROUP
Część pierwsza – AUDYT.

 

Przedsiębiorstwo: Średniej wielkości firma z siedzibą w Polsce.
Branża: produkcja maszyn dopuszczonych od produktów spożywczych.

 

Kiedy na studiach rozmawiało się z wykładowcami o przyszłości, większość powtarzała, że chcąc zajmować się optymalizacją, trzeba najpierw poznać wiele branż. Najlepszym sposobem jest zmienianie pracy po określonym czasie. Niektórzy określali ten okres jako rok, inni jako 3 lata. Każdy z młodych inżynierów – mających plany i marzenia, musi ten czas wywarzyć sobie sam. Wiele osób wsiąka w dane branże na dłużej i później, nawet jeśli czują potrzebę, trudno jest zmienić specyfikę swojego pracodawcy. 

W moim przypadku te zmiany zachodziły naturalnie. Zmieniałam branże
i pracowałam przez kilka lat w pojedynczej firmie. To na tyle długo, by nie tylko się wdrożyć, ale również dogłębnie poznać zakład i móc pracować wydajnie nie popadając w rutynę, nie pozwalając na tak zwane wypalenie.) 

 

Dbając o rozmaitość zdobywanej wiedzy i doświadczenia zawodowego, trafiam do kolejnej firmy produkcyjnej. Produktem nadal nie jest jakaś nieskomplikowana pojedyncza rzecz produkowana w dużej ilości. Zaczynam pracę w firmie, która buduje maszyny do pakowania żywności. 

Zakład zatrudnia kilkadziesiąt osób. W jednej lokalizacji odbywa się cały proces – od konstrukcji, przez opracowanie technologii produkcji elementów, programowania aż po montaż gotowych urządzeń. W związku ze specyfiką urządzeń i klientów, dla których są produkowane, firma ma też własny dział zajmujący się uruchamianiem i serwisowaniem maszyn.

Maszyny są projektowane na indywidualne zamówienia. Każdy z klientów
ma inne wymagania, inny produkt a w specyfikacjach uwzględniane są takie rzeczy jak wielkość bramy, przez którą urządzenie będzie miało być wwiezione na zakład produkcyjny. W konsekwencji maszyny mogą składać się z takich samych czy podobnych części, ale całościowo każda jest inna. 

Pracowników w firmie można podzielić na dwie grupy – część to doświadczone osoby z długimi stażami, a część to często zmieniający się ludzie. Nie ma reguły co do stanowisk. Przedstawicieli obu grup znajdziemy
we wszystkich działach przedsiębiorstwa. 

 

Celem mojej pracy jest wsparcie działu technologii. To miejsce pośredniczy między teorią a praktyką. Głównym zadaniem działu jest doprowadzenie
do poprawnego wykonania przez dział obróbki elementów zaprojektowanych przez dział konstrukcyjny, z wykorzystaniem odpowiednich materiałów przygotowanych przez magazyn, poprawne skatalogowanie części ponownie na magazynie i dostarczenie w odpowiednim zestawie działowi montażu.
Dział technologii to prawdziwe centrum dowodzenia procesem. 

 

Pierwszym krokiem mojej pracy, po zapoznaniu się z pracownikami
i procesem, jest wdrożenie się w obsługę wykorzystywanego programu MRP. System z jakiego korzystamy jest przeznaczony do dużych produkcji seryjnych. Możemy w nim nadzorować postępy prac wykonawczych
(pod warunkiem, że w procesie uczestniczą pracownicy obróbki), planować zadania technologiczne, uzyskać informację o pracownikach i przypisywać rysunkom odpowiednie materiały. Nadzorowanie procesu wymaga od działu technologii wprowadzenia wszystkich rysunków, wg których elementy mają być wykonane, przypisania im materiału i narzucenia symbolicznej technologii wykonania. Symbolicznej, ponieważ ogranicza się do informacji czy element ma być frezowany/toczony/wycinany/wyginany. Technologia wykonania
w rozumieniu programu nie zawiera parametrów a jedynie ogólne operacje do wykonania.

Do komunikacji w firmie wykorzystywany jest mail, komputerowy komunikator starej generacji i najważniejszy kanał – czyli kontakt bezpośredni. 

Wszystkie ważne informacje, takie jak terminy czy zadania zapisywane
są w dokumencie XLS, udostępnionym przez prezesa firmy wszystkim pracownikom w ramach sieci lokalnej.

Dokumentacja przygotowywana przez dział konstrukcyjny komputerowo jest drukowana i tak przekazywana w obieg. 

 

Ważną częścią procesu jest uruchomienie urządzenia w siedzibie klienta. Logistyka przewiezienia tak dużej maszyny, złożenia elementów, które nie mogą być transportowane wewnątrz, uruchomienia elektryki i automatyki oraz sprzężenia z resztą linii produkcyjnej jest dużym przedsięwzięciem. Wymaga, poza wszelkimi działającymi i sprawnymi elementami, przeszkolonego i doświadczonego personelu.

Urządzenia tak skomplikowane wymagają regularnego serwisowania,
oraz w razie konieczności, napraw i wymiany podzespołów. 

Organizacją wyjazdów uruchomieniowych i serwisowych zajmuje się dział serwisu, składający się z kierownika – pracującego zazwyczaj stacjonarnie
i około 5 pracowników fizycznych, pracujących na wyjazdach. Główną drogą komunikacji z klientami jest telefon, sporadycznie wymienia się też maile.
Ilość danych potrzebnych do zlokalizowania urządzenia, diagnostyki problemu jest bardzo duża. Do kontaktów zewnętrznych dodać trzeba kontakty wewnątrz firmy: z działem konstrukcyjnym wypuszczającym dokumentację, technologią – odpowiedzialną za wyprodukowanie
i spakowanie elementów, zaopatrzeniem – jeżeli potrzebne są elementy sprowadzane od dostawców. Tak duża kooperacja wymaga świetnego organizatora, lidera budującego ekipy wyjazdowe i cierpliwego dyplomaty będącego w dobrych relacjach z klientami i ich pracownikami. 

testimonials
TESTIMONIALS
Skontaktuj się z nami
Scroll Up